dimarts, 16 de novembre de 2010

Sopant amb el Web 2.0

Fa uns dies, tot sopant, ens preguntàvem entre un grup d’amics el significat del Web 2.0. Què era concretament? Hi va haver tantes definicions com gent al sopar.

Web 2.0? I per què 2.0? Jo tenia clar què significa per a mi el web 2.0 però no sabia exactament si el què jo creia s’acostava a la definició oficial o oficiosa. De fet, hi alguna definició concreta del web 2.0?. La sensació que tenia és que no. Que el seu significat ha anat evolucionant paral·lelament a la seva popularitat.

Per a mi el web 2.0 és un canvi en el comportament general dels websites. Un canvi que s’ha produït de forma poc sobtada i que ha afectat principalment la forma d’interactuar. Poc a poc els websites es van alimentant cada vegada mes del contingut i aplicacions d’altres websites i, a la vegada, ofereixen el seu contingut i aplicacions per a que altres websites se’n puguin beneficiar. Actualment no ens sorprèn poder oferir el contingut del nostre web en forma de Feeds (RSS), integrar una aplicació del Facebook o un vídeo del youtube.

Podríem resumir la meva primera definició de la següent manera: El web 2.0 remet a l’augment d’interacció entre els websites i els usuaris d’aquests. Queda clar que la interacció és recíproca. Per tant, si posem l’exemple concret del contingut; el meu website ofereix contingut a altres websites, s’alimenta de contingut d’altres websites, ofereix contingut a l’usuari i permet que l’usuari augmenti aquest contingut.

Anem a veure què diu la Wikipedia sobre el web 2.0:

El terme Web 2.0 (emprat des del 2006 fins a l’actualitat) s’associa habitualment amb les aplicacions web que faciliten la compartició interactiva d’informació, el disseny centrat en l’usuari i la col·laboració dins el World Wide Web. Alguns exemples del Web 2.0 serien les comunitats basades en web, les xarxes socials, els llocs de compartició de vídeos, els wikis i els blocs. Un lloc Web 2.0 permet als seus usuaris interactuar amb altres usuaris o canviar el contingut del lloc; en front dels llocs web no interactius on els usuaris es limiten a mirar passivament la informació que se’ls proporciona.

El concepte Web 2.0 va ser esmentat per primer cop per O'Reilly Media el 2004,[1] referint-se a la percepció que la segona generació de la Web es basava en comunitats i en serveis d'allotjament (hosting en anglès), com ara els espais web de treball en xarxa,[2] les wikis, i Folksonomy folksonomies[3] que faciliten la col·laboració i en el fet de compartir entre usuaris espais per a fotografies, textos i vincles amb altres "llocs Web" (Web-sites), els tres exemples més clars són Flickr,[4] del.icio.us[5] i Youtube. O'Reilly Media va titular una sèrie de conferències al voltant d'aquest concepte i des d'aleshores ha estat àmpliament adoptat.

Encara que el terme suggereix una nova versió de la Web, no fa referència a una actualització o evolució d'Internet o de la tecnologia específica de la World Wide Web, però sí que es refereix als canvis que es fan en l'ús de la plataforma. D'acord amb Tim O'Reilly,[6] "Web 2.0 és la revolució del negoci en la indústria dels ordinadors causat per la mobilitat de la plataforma d'Internet, i un intent d'entendre les regles per a l'èxit sobre el que és nou a la plataforma"[7] La web 3.0, suggerida per analogia, seria la web semàntica o intel·ligent, que selecciona els continguts d'acord amb les preferències de l'usuari alhora que en permet la interacció.

Bé, pel què veig la meva primera definició no era del tot encertada. El què diu la Wikipedia inclou més aspectes i dóna més importància a la interacció amb l’usuari.

De totes formes, em quedo amb el nom O'Reilly, que és qui va batejar aquesta evolució lògica.

Pep Aguilà
Aulapars.com

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada